Moda w czasach pandemii: wpływ COVID-19 na branżę modową i zmiany w sposobie ubierania się

W dzisiejszych czasach moda toczy swoje własne życie, ale kiedy w 2020 roku pojawił się COVID-19, wywołując pandemię, wszystko w branży modowej uległo zmianie. Pandemia wywarła ogromny wpływ na sposób ubierania się ludzi, a także na samą branżę modową. W tym artykule omówimy wpływ COVID-19 na branżę modową i zmiany w sposobie ubierania się.

Koronawirus zatakował ludzkość i skłonił wielu do rezygnacji ze swojego dotychczasowego stylu ubierania się. Przede wszystkim, oznaczało to mniejszą wydatkowość na garderobę, ponieważ w obliczu kryzysu związanej z pandemią, ludzie priorytetowo zaczynają traktować wydatki na ubrania jako mniej ważne.

Pandemia wpłynęła również na branżę modową i planowanie kolekcji. Globalna sytuacja i zamknięcie sklepów spowodowały, że wiele marek nie wydało swoich zwykłych kolekcji, a zamiast tego skupiło się na produkcji ubrań do pracy w domu. Marki starały się dostosować swoje kolekcje do zmieniających się okoliczności i potrzeb klientów, którzy coraz więcej czasu spędzają w domu.

To co nosimy na siebie ma bez wątpienia wpływ na nasze zachowanie, ale również na nasze samopoczucie. Wyzwania jakie przyniosła nam pandemia skłoniły nas do rozważania ubioru w kategoriach wygody i odporności. Nie ma wątpliwości, że wraz z pandemią, zmieniły się preferencje ludzi i wzrosła ich wrażliwość na tematy związane z higieną, co wpłynęło na wybór materiałów i jakość ubrań.

Prywatność i wygoda w ubiorze dla dzieci i matek

Nie tylko dorośli zmienili swoje przyzwyczajenia modowe. Pandemia zmusiła dzieci i mamy do spędzania więcej czasu w domu, co wpłynęło na ich ubiór. Wcześniej dzieci ubierane były przede wszystkim do przedszkola lub szkoły i stworzenia odpowiednich i modnych stylizacji. Obecnie, wobec zamknięcia tych placówek i przeniesienia wszelkich działań na wirtualny świat, pojawia się potrzeba wygodnego i praktycznego ubrania.

Matki również odczuły potrzebę do zmiany swojego ubioru. Zmiana na pracę zdalną i spędzenie większej ilości czasu w domu skłoniło wiele kobiet do szukania wygodnych ale jednocześnie modnych rozwiązań. Wszystko w trosce o swój komfort podczas całodziennego przebywania w domu.

Wzrost sprzedaży sklepów internetowych

Zamknięcie sklepów stacjonarnych i ograniczone możliwości wychodzenia z domu spowodowały wzrost sprzedaży w sklepach internetowych. Klienci szukają wygodniejszych, ale jednocześnie wciąż modnych produktów, a dogodne warunki dostawy stanowią ogromny atut. Zjawisko to przypieczętowało trend zakupów online, który w ostatnich latach rozwijał się w zastraszającym tempie.

Moda “domowa“ jako najnowszy trend!

Wraz z pandemią pojawił się niezwykły trend – moda “domowa”. Praktyczne stroje i ciepłe swetry, a także kurtki typu parka weszły na salony jako najnowsze must-have. Ludzie częściej sięgają po produkty, które są tweedowe, lub wykonane z bawełny, a także po ocieplane buty.

Kobiety wybierają coraz częściej wygodne ubrania typu dres, które nie ograniczają ruchów ale jednocześnie odpowiadają aktualnym trendom. Właśnie dlatego wiele znanych marek zaczęło produkcje ubrań “domowych”. Są to stroje, które komponowane są w ten sposób, aby zapewnić wygodę i praktyczność. Można w ich składzie znaleźć najróżniejsze modele, począwszy od crop-topów a skończywszy na eleganckich spódniczkach.

Trend “less is more” i minimalizm w codziennym stylu

Według analityków modowych, pandemia przyciągała uwagę konsumentów trendu “less is more”, dając natchnienie do odświeżenia swoich garderób i ułatwienia sobie procesu ubierania się. Klienci coraz bardziej cenią sobie eleganckie ubrania, ale jednocześnie praktyczne i wygodne. Minimalizm w ubiorze stał się znacznie bardziej atrakcyjny w tym okresie, ponieważ pozwala on na swobodne łączenie ubrań bez kłopotów w dobraniu do siebie poszczególnych elementów garderoby.

Dostosowanie maseczek do stylu ubierania

Maseczki stały się w ostatnim czasie nie tylko obowiązkowym elementem naszego ubioru ale również modnym dodatkiem. Coraz więcej projektantów zaczęło projektować maseczki zgodnie z najnowszymi trendami, aby dostosować je do stylu ubierania. W cenie mają się maski wykonane z różnych materiałów, w różnych wzorach, które nawiązują do poszczególnych marek.

Znacznie większe znaczenie ma higiena

Pandemia skłoniła konsumentów do większej wrażliwości na kwestie związane z higieną. W związku z tym częstotliwość mycia i prania ubrań znacznie się zwiększyła. Częstość, z jaką nosimy dane ubranie, zdemaskowała zapotrzebowanie na przedmioty, które będą łatwe w czyszczeniu oraz dezynfekcji.

Módlmy się trendom sezonowym!

Trendy sezonowe przestały mieć duże znaczenie. Pandemia nauczyła nas, że ważniejsza jest praktyczność niż stosowanie się do trendów. Komfort, wygoda i jakość stały się najważniejszymi czynnikami podczas wyboru ubrań. To razem ze stanem zamknięcia sklepów, sprawiło że wiele z nas zaczęło odwoływać się do starych ulubionych ubrań, te które jeszcze kilka miesięcy wcześniej uwazałam za przestarzałe. Mówimy teraz o podstawowych ubraniach, takich jak bluzy, koszulki czy jeansy, a nie o najnowszych trendach.

Podsumowanie

W dobie pandemii moda z pewnością przeszła ogromne zmiany. Ludzi, młodszych i starszych, skłoniło to do zmiany swojego podejścia do ubioru na bardziej użytkowe i przede wszystkim praktyczne. Moda “domowa”, dostosowanie maseczek do stylu ubierania oraz wygoda w miejsce trendów to tylko kilka elementów, które okazały się ważne podczas pandemii. Co więcej, pandemia uświadomiła się nam, że gardebroba nie musi się składać z dziesiątek ubrań, a z kilku podstawowych rzeczy, które są najpraktyczniejsze w użytkowaniu. Pandemia pokazała, że mniej znaczy więcej i może to być po prostu najlepsza nauka dla naszej garderoby.